a gas pump next to a brick wall a gas pump next to a brick wall

Huidige benzine prijs Luxemburg 2024

We hebben het nog even opgezocht, maar toen we in september 2023 door Luxemburg heen reden, was de benzine €1,644 per liter. In plaats van de €2,07 zoals dat bij ons in het dorp in Nederland koste. Poeh, wat ben je dan blij dat je zo’n puik bedrag ziet staat op de benzinepomp. Sterker nog, het is helemaal niet gek dat mensen van en naar hun vakantiebestemming expres door dit land heenrijden, vanwege die voordelige prijs.

In deze blog zullen we je vertellen wat de huidige benzine prijs, in september 2024, is en of het de moeite waard is om er een kilometer of 100 voor om te rijden. Den nieuwsgierige aagjes nodigen we dan ook graag uit om verder te lezen, all rightie?

Wat is de benzine prijs in Luxemburg?

We zijn even op onderzoek uitgegaan en dit zijn, volgens de verschillende bronnen, de prijzen voor benzine (en andere brandstofsoorten) per liter en in euro’s. Lees:

BronE5E10DieselLPG
ANWB€1,493€1,511€1,383€0,650
Tank.je€1,52€1,43€0,67
Tolwegen.nl€1,54€1,52€1,43€0,67
Autoreview.nl€1,56€ 1,50€ 0,59
Let op: deze gegevens zijn in september 2024 gevonden op het internet. Controleer goed of het nog up to date is.

Houd er rekening mee dat brandstofprijzen elke dag kunnen verschillen. Ook is het zo dat prijzen per plek verschillen. De prijzen langs de snelweg liggen vaak nog een fractie hoger dan in de dorpen. Het is daarmee niet gegarandeerd dat je bovenstaande prijzen sowieso zal tegen komen, al bestaat er wel een redelijke kans, omdat het land zo relatief klein is.

Waarom is brandstof in Nederland zo duur?

De hoge brandstofprijzen in Nederland zijn het resultaat van verschillende factoren:

  1. Belastingen en accijnzen:
    Nederland heft relatief hoge belastingen en accijnzen op brandstof. Dit betekent dat een aanzienlijk deel van de prijs die consumenten betalen, naar de overheid gaat in de vorm van belastingen.
  2. Olieprijs:
    De wereldwijde prijs van ruwe olie beïnvloedt de kosten van brandstof. Fluctuaties in de olieprijs kunnen doorwerken naar de pompprijzen in Nederland. Kan je je bijvoorbeeld nog herinneren toen de oorlog in Oekraïne net uitbarstte en wat dat deed met de olieprijs? Dat was en is niet best, zo kan je wel stellen. Allebei de situaties overigens niet.
  3. Energiebelasting:
    Naast accijnzen, zijn er ook energiebelastingen die de prijs van brandstof verhogen.
  4. Verkeersbelasting en milieubeleid:
    Nederland heeft een streng milieubeleid en legt hoge kosten op aan bedrijven en consumenten om milieuvriendelijker te worden. Dit kan ook bijdragen aan hogere brandstofprijzen.
  5. Infrastructuur en transportkosten:
    De kosten voor het transport en de distributie van brandstof kunnen ook invloed hebben op de prijs.

Deze factoren samen zorgen ervoor dat brandstofprijzen in Nederland relatief hoog zijn vergeleken met sommige andere landen. Het draagt er dan ook nog is niet aan bij dat verzekeringen genoeg kosten, evenals de wegenbelasting. Dat je in de Randstad in een grote, zware, niet-elektrische auto rijdt, is daarmee echt iets dat voor de elite weggelegd lijkt te zijn.

Worden de prijzen ooit nog lager?

De stijgende prijzen van brandstof, maar ook producten zoals boodschappen, worden beïnvloed door diverse factoren, waaronder economische omstandigheden, aanbod- en vraagverhoudingen en geopolitieke spanningen. Hoewel het moeilijk is om exacte voorspellingen te doen, zijn er enkele aanwijzingen dat de prijzen op termijn kunnen stabiliseren of zelfs dalen.

De inflatie kan afnemen als de economische groei vertraagt en centrale banken hun rentetarieven verhogen om de economie af te koelen. Daarnaast kan een verbeterde leveringsketen en een toename van het aanbod van energiebronnen de kosten drukken. Technologische vooruitgang en efficiëntere productieprocessen kunnen ook bijdragen aan lagere prijzen.

Echter, de snelheid en mate waarin prijzen omlaag gaan, zijn onzeker en hangen af van zowel lokale als wereldwijde ontwikkelingen. Het is verstandig om de economie en markttendensen in de gaten te houden voor meer actuele informatie. Met andere woorden: ga er maar vanuit dat het nooit meer terugkomt op het ‘roginele niveau’ (en wat is dat originele niveau dan precies) of dat het anytime soon gaat dalen.

Sparen maar!

En dus, dus is het handig om wellicht om wat spaargeld op zij te zetten. Zo ben je voorbereid op verschillende situaties. Je kan er namelijk niet van uitgaan dat bij elke vorm van inflatie je loon tegelijkertijd mee stijgt, om het verschil op te heffen. Toch wel ingewikkeld allemaal, maar die bolide kan bijvoorbeeld niet op lucht rijden. Daar heeft de Ctiroën C1/ Hyundai Kona Comfort/ Mini Cooper/ Fiat 500/ Volkswagen Golf/ Kia Rio/ etc… toch echt zijn brandstof voor nodig.

Tot slot zouden we willen aanraden om de benzineprijzen bij jou in de buurt ook goed in de gaten te houden. Zo weten wij bijvoorbeeld dat op woensdag het tanken het goedkoopst is en we altijd twee concurrenten zien die nog eens een paar extra cent van elkaar verschillen. Met een beetje goede wil kom je er wel!