In de retail is het belangrijk om op te vallen. Slimme ondernemers doen er dan ook alles aan om juist hun winkel of producten eruit te laten springen. Veel van hen zijn inmiddels overtuigd van de voordelen van adverteren tijdens de feestdagen. Het blijkt een bijzondere periode die unieke kansen biedt om de verkoop verder op te drijven en klanten echt aan je te binden.
Iedereen doet mee aan marketing tijdens de feestdagen
Het bedenken en organiseren van speciale evenementen hoort inmiddels helemaal bij modern ondernemerschap. Binnen elke sector hoort het erbij in het oog te springen en een uniek imago te creëren dat klanten aantrekt. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat online casino’s er ook aan meedoen. Ze overtuigen klanten om juist bij hen te komen gokken met speciale welkomstgeschenken tijdens de feestdagen, games die geïnspireerd zijn op kerst of oud en nieuw en extra bonussen die alleen beschikbaar zijn in december. (Brom: https://www.cardplayer.com/nl/casinos/online-casino-belgie)
De bereidheid om geld uit te geven
Lekker creatief zijn tijdens de feestdagen helpt om je producten onder de aandacht te brengen. Het helpt dat een groot deel van je potentiële klanten bereid is om meer uit te geven. December staat bekend als de duurste maand van het jaar. Het kerstfeest wordt ieder jaar grootser gevierd en kosten noch moeite worden gespaard. Als verkoper is het natuurlijk een goed teken dat je klanten wat minder op hun geld letten. Ze zijn vaak juist op zoek naar andere en luxere producten, zowel ter decoratie als wat ze op tafel zetten. Verder zijn ze bereid om een aanzienlijk bedrag uit te geven om er tiptop bij te lopen in nieuwe kleding.
Een unieke verpakking om in het oog te springen
Tijdens de feestdagen heb je als retailer de kans om extra creatief te zijn. Veel winkels pakken het groots aan en veranderen bijvoorbeeld ook hun verpakking. Rode en groene kleuren passen helemaal bij de kerst. Door ze uit te rusten met sierlijke slingers komen consumenten helemaal in de stemming. Denk er wel aan dat je blijft kiezen voor een herkenbare stijl die bij je past. Want het moet natuurlijk nog wel duidelijk zijn dat ze bij jou geshopt hebben.
Tijdelijke producten en speciale pakketten aanbieden
Als retailer heb je vast weleens gehoord van Fear of Missing Out, oftewel FOMO. Producten die slechts tijdelijk beschikbaar zijn of een beperkte oplage hebben zijn voor sommige klanten eenvoudigweg onweerstaanbaar. Ze weten dat ze over bijvoorbeeld twee weken het product niet meer kunnen kopen, en dus nu wel toe moeten slaan. Als je maar bekend genoeg bent krijgen de speciale edities zelfs een collectible status, wat op zichzelf ook weer uitstekende reclame is voor jouw winkel.
Creatieve marketing is een belangrijke skill voor retailers
Werken in de retail is erg divers. Het is sociaal werk waarbij je dagelijks contact hebt met klanten en collega’s. Je moet sterk in je schoenen staan, een oog hebben voor marketing en bereid zijn om hard te werken. Daar komt nog bij dat je steeds veelzijdiger moet zijn als je mee wilt komen met alle trends. Want online aanwezigheid is voor winkeliers steeds belangrijker aan het worden. Dat betekent dus dat het wel zo handig is om iemand in je team te hebben die digitaal vaardig is. Bijvoorbeeld om je webshop op te zetten en het digitale verkeer in de gaten te houden.
Samen vieren met influencers
De donkere en feestelijke dagen van het jaar breng je het liefst samen door. Tijdens deze periode voelen zich mensen meer met elkaar verbonden. Daar kun je als retailer handig op inspelen. Het is namelijk een goed idee om juist tijdens de feestdagen de samenwerking aan te gaan met een influencer. Zij krijgen namelijk ook nog eens te maken met meer exposure. Omdat veel mensen een paar dagen vrij zijn, hebben ze meer tijd om hun sociale media in de gaten te houden. Dergelijke samenwerkingen werken extra goed wanneer je echt alles op alles zet. Zorg dat jouw campagne echt in het oog springt en verwerk elementen die bij de kerstdagen passen. Zo betrek je consumenten echt bij het feestelijke verhaal.