Too Good To Go nadelen – de keerzijde van voedselredden

De app Too Good To Go is een groot succes in België.
Duizenden bakkers, supermarkten en restaurants verkopen er hun overtollig eten aan een lage prijs om voedselverspilling te voorkomen.
Het klinkt als een win-winsituatie: goed voor het milieu én voor je portemonnee.
Toch zijn er ook enkele nadelen waar gebruikers en handelaars best rekening mee houden.
We zetten ze hieronder op een rij.

Wat is Too Good To Go?

Too Good To Go is een mobiele app waarmee consumenten een “verrassingspakket” kunnen kopen met eten dat anders weggegooid zou worden.
Het gaat bijvoorbeeld om brood van gisteren, overschotten uit restaurants of bijna vervallen producten in de supermarkt.
In België werken meer dan 8.000 handelaars mee, volgens TooGoodToGo.be.

1. Je weet niet wat je krijgt

De charme van het concept is het verrassingsaspect, maar dat is tegelijk het grootste nadeel.
Je weet nooit op voorhand wat er in je pakket zit.
Soms krijg je een mooie variatie, maar het kan ook tegenvallen: bijvoorbeeld producten die je niet lust of niet kunt gebruiken.
Test Aankoop kreeg geregeld meldingen van consumenten die ontevreden waren over de inhoud of versheid.

2. Korte houdbaarheid

De meeste producten in een Too Good To Go-pakket moeten dezelfde dag nog geconsumeerd worden.
Dat maakt het lastig voor mensen die hun maaltijden graag plannen of weinig tijd hebben om te koken.
Zeker bij verse producten zoals vlees of zuivel is het belangrijk om de houdbaarheidsdatum goed te controleren.

3. Beperktere keuze buiten steden

In grote steden zoals Brussel, Antwerpen of Gent is het aanbod aan pakketten groot, maar in kleinere gemeenten is dat veel minder het geval.
Soms zijn er maar één of twee handelaars in de buurt, waardoor de pakketten snel uitverkocht zijn.
Dit maakt het systeem minder toegankelijk voor mensen buiten de stedelijke gebieden.

4. Niet altijd duurzaam transport

Hoewel Too Good To Go voedselverspilling tegengaat, kan de ecologische winst kleiner worden als gebruikers met de auto naar meerdere winkels rijden om pakketten op te halen.
Wie ver moet rijden, stoot mogelijk meer CO₂ uit dan wat er effectief bespaard wordt aan voedsel.
De organisatie moedigt daarom aan om pakketten te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer op te halen.

5. Inhoud soms onder verwachtingen

Omdat het om restjes gaat, kan de kwaliteit sterk variëren.
Sommige handelaars vullen de pakketten met producten die nét niet meer vers zijn, of met lage waarde ten opzichte van de prijs.
Er is weinig controle op wat er precies in de pakketten zit.
Volgens Foodwatch zou meer transparantie helpen om teleurstelling te vermijden.

6. Beperkte terugbetaling

Bij klachten of tegenvallende inhoud is terugbetaling niet vanzelfsprekend.
Omdat het om restvoeding gaat, ligt de verantwoordelijkheid grotendeels bij de handelaar.
Klanten kunnen wel een probleem melden via de app, maar de behandeling verschilt van geval tot geval.
Wie zekerheid wil over wat hij koopt, kiest beter voor klassieke kortingen in de supermarkt.

7. Overaanbod aan plastic verpakkingen

Sommige gebruikers merken op dat Too Good To Go-pakketten vaak veel plastic bevatten, zeker bij supermarkten of take-awaymaaltijden.
Dat gaat deels voorbij aan het milieuvriendelijke imago van de app.
Volgens OVAM is herbruikbare verpakking de sleutel om verspilling écht duurzaam te maken.

Too Good To Go blijft een prachtig initiatief dat bewustzijn creëert rond voedselverspilling, maar het systeem is niet perfect.
De beperkte keuze, korte houdbaarheid en onvoorspelbare inhoud maken het minder handig voor wie op zekerheid rekent.
Gebruik de app dus met de juiste verwachtingen: als een duurzame ontdekking, niet als vaste manier om boodschappen te doen.
Zo haal je er het meeste plezier én voordeel uit.